Column: Spoorzone | Grote bouwplannen

VEENENDAAL In Veenendaal worden grote plannen ontwikkeld om binnenstedelijk te bouwen. Zij hebben gekozen voor de term ‘Spoorzone’. Als Veenendaal aanklopt bij de minister voor support en financiële ondersteuning voor het plan ‘Ambacht’, dan horen zij dat het veel te klein is. Dus wordt het groots aangepakt: Langs het spoor Utrecht-Rhenen worden in de komende decennia 3500 woningen gebouwd. De sterke stedelijke verdichting vraagt om oplossingen! Het dwingt ons om keuzes te maken. Wonen, werken, voorzieningen, mobiliteit, energie, groen en water vragen om ruimte. In de nieuwe woonwijk willen de mensen gezond, duurzaam en veilig leven.

De gemeente heeft het bureau Venhoeven CS in de arm genomen om 3 scenario’s te presenteren voor de toekomst van de ‘Spoorzone’.

Op 11 oktober worden veel zogenaamd steakholders uitgenodigd voor een conferentie in Veenendaal. De WAC mag ook aanschuiven naast onder andere Stedin, makelaars, ontwikkelaars, investeerders enzovoort. Er zijn 2 workshops gepland, daar vragen zij om mee te denken over de scenario’s voor dat gebied. U weet het nog wel: Participatie staat hoog genoteerd bij de gemeente.

Onderaan staat ons e-mailadres. Wellicht wilt u uw mening kwijt. Dat juichen wij van harte toe.

Ik heb eens verder gezocht naar de activiteiten van dat bureau. Zij hebben in Alkmaar, Arnhem enzovoort projecten opgezet. Zij zijn gespecialiseerd in duurzame architectuur, stedenbouw en infrastructuur, afgestemd op de uitdagingen van deze tijd. Ik zag dat zij zelfs bij een metrolijn in Beijing waren betrokken.

Het blijkt dat meerdere gemeenten wel wat zien in het ontwikkelen van gebieden rond een treinstation. Appartementen voor bijvoorbeeld middenklassen, die na enkele honderden meters lopen zo in de trein stappen naar Utrecht of Amsterdam. Wellicht is De Klomp daar ook geschikt voor. Maar dat ligt gevoelig op de grens van twee gemeenten en twee provincies.

Door Bert Duiker

Reageren? info@wac-veenendaal.nl